fbpx Skip to content

Aprilia Tuareg 660 – wielki powrót legendy

Aprilia Tuareg 660 – wielki powrót legendy
Są motocykle, do których mamy sentyment i nawet po wielu latach od swojej premiery zachwycają. Do nich na pewno można zaliczyć Aprilia Tuareg, który imponuje dobrymi parametrami technicznymi, jeszcze lepszą estetyką. Po prostu trudno przejść obok tej "maszyny" obojętnie. Ten jednoślad wziął na warsztat Oberdan Bezzi i wykonał odświeżoną wersję. Czy oznacza to, że czeka nas powrót legendy?

O historii Aprilia Tuareg zdań kilka 

Czy motocykl może być tak dobry, że można na nim przemierzać pustynię? Okazuje się, że tak. Jak mówi tutaj stare beduińskie przysłowie: "jeśli masz cel, nawet na pustyni znajdziesz drogę". Widocznie twórcy Aprilia Tuareg kierowali się tą myślą, projektując ten motocykl w połowie lat 80-tych. Miał stać się legendą i trzeba przyznać, że tak właśnie się stało. Ale zacznijmy od początku...

Aprilia jest włoskim przedsiębiorstwem, które rozpoczęło swoją działalność zaraz po II wojnie światowej. Firma została założona przez Cavaliera Alberto Beggio, który następnie przekazał ją swojemu synowi Ivanowi. W połowie lat 80-tych inżynierowie pracujący dla przedsiębiorstwa postanowili stworzyć motocykl, który będzie szybki niczym wiatr. I tak powstał Aprilia Tuareg.

W 1989 r. drużyna Noale Racing Department wzięła udział w Rajdzie Dakar właśnie na motocyklach Aprilia Tuareg. Trzeba powiedzieć, że ten model tak naprawdę był odpowiedzią na potrzeby miłośników jazdy w trudnym terenie. Ówcześnie największą popularnością cieszyła się bowiem jazda off road. Marzeniem wielu ludzi na całym świecie było wzięcie udziału w Rajdzie Dakar i niejako dzięki temu motocyklowi było to możliwe. W końcu sprawdzał się on w naprawdę trudnym terenie. Pierwszy model Tuareg został wyprodukowany w 1983 r. Mowa tutaj o RX 125, jednak był on zbyt profesjonalny i nie można go było uznać za enduro. Szukano więc bardziej wszechstronnych rozwiązań i tak firma zaprezentowała jego odświeżoną wersję, czyli Tuareg ETX 125, który posiadał 16-litrowy zbiornik paliwa. Dodatkowo charakteryzował się opływowym kształtem i wysokim przednim błotnikiem.

Czas na wielki powrót - Aprilia Tuareg 660

Jeżeli sądziliście, że włoska marka Aprilia powiedziała pas, to jesteście w błędzie, gdyż w sierpniu 2021 r. zaprezentowała model Tuareg 660 i to jeszcze przed oficjalną premierą. Trzeba powiedzieć, że wygląda on jak naprawdę groźny konkurent dla Yamahy Tenere 700. Na ten motocykl Aprilia kazała długo czekać. Pierwszy model zaprezentowano w 2019 r. podczas targów EICMA. Posiadał silnik Frontemarcia, stworzony z cylindrów jednostki V4 z modelu Tuono V4. Trafił on również do Tuarega RS 660 i Tuono 660. Ale w ich przypadku legitymuje się mocą w okolicach 100 KM, natomiast w motocyklu Tuarega 660 owa moc została obniżona do 80 KM, ale za to wzrosła wartość maksymalnego momentu obrotowego z 67 nm do 70 nm. Warto wiedzieć, że Aprilia Tuareg 660 waży 187 kg. Po zatankowaniu 18-litrowego zbiornika paliwa jego waga wynosi 204 kg, czyli tyle samo ile waży Yamaha Tenere 700.

Yamaha Tenere 700 kontra Aprilia Tuareg 660

Motocykl włoskiej firmy jest bardziej kompaktowy niż ten japoński. Warto też zwrócić uwagę na rozstaw osi. W przypadku Tuarega 660 wynosi on 1500 mm, natomiast w Tenere 700, ta liczba jest nieco większa i wynosi 1595 mm. Motocykl Aprilia Tuareg 660 ma 240 mm skoku zawieszenia z przodu i z tyłu, co oznacza, że jest to ok. 30 do 40 mm więcej niż w modelu Yamaha Tenere 700. Oczywiście trzeba też zwrócić uwagę na elektronikę. I tutaj Tuareg 660 ma zdecydowanie przewagę nad japońskim konkurentem. Kokpit ma formę 5-calowego kolorowego wyświetlacza tft, natomiast ekran Yamahy jest monochromatyczny. Dodatkowo w nowym motocyklu Aprilia występuje system APRC z 4 trybami jazdy. Istnieje też możliwość dostosowania dwóch do swoich potrzeb. Do tego zastosowano ABS z możliwością odłączenia tylnego koła, tempomat, system wspomagający hamowanie silnikiem i kontrolę trakcji.

Zapisz się do newslettera

Nie przegapisz nowych testów, newsów i filmów, a dodatkowo wesprzesz nasz portal! ❤

Tuareg 660 czy Yamaha Tenere 700?

Jeżeli zastanawiacie się, jaki model wybrać, to rzeczywiście odpowiedź wcale nie jest łatwa. Trzeba powiedzieć, że Tuareg 660 wygląda niewątpliwie jak konkurent Yamahy. Modele japońskiej firmy kosztują ok. 46 tys. zł. Według przecieków Aprilia Tuareg 660 będzie kosztował niewiele więcej, bo ok. 50 tys. zł. Jednak nadal nie ma oficjalnych informacji. Biorąc pod uwagę parametry techniczne, wydaje się, że włoski motocykl jednak jest lepszy. Dodatkowo posiada nowoczesne rozwiązania technologiczne, co oczywiście stanowi kolejny atut.

KTM 790 Adventure czy Aprilia Tuareg 660?

KTM 790 adventure 2020 r

Niewątpliwie motocyklem, który kojarzy się z Dakarem jest też KTM 790 Adventure. Trzeba przyznać, że ten  model bardzo dobrze sprawdza się na asfalcie, ale też w trudniejszym terenie, a to wszystko za sprawą dobrych założeń konstrukcyjnych. W tym przypadku występują: stalowa rama, lekki silnik, a także szprychowane koła, czy zawieszenie o dużym skoku. KTM 790 posiada parametry zbliżone do Tuarega 660 i podobnie jak włoski motocykl został wyposażony w niezwykle rozbudowany pakiet elektroniki. KTM wyróżnia się też estetyką. Niewątpliwie prezentuje się jak typowy motocykl, na którym można przejechać Dakar. I choć Aprilia jest także inspirowana "Dakarem", to jednak jej estetyka jest zdecydowanie nowocześniejsza. Włoski motocykl jest lepszy także jeśli chodzi o moc silnika, gdyż w KTM 790 wynosi ona 73 KM i masę "na sucho", gdyż jest o 23 kg lżejszy.

Porównujemy Moto Guzzi v85 tt i Aprilia Tuareg 660

[caption id="attachment_387" align="aligncenter" width="1024"]Moto Guzzi V85 TT źródło: http://discoverv85.motoguzzi.com/en/[/caption]

Ciekawym wyborem wydaje się też motocykl Moto Guzzi v85 tt, który do produkcji wszedł wiosną 2019 r. Jego stylistyka jest klasyczna z nowoczesnymi akcentami. Według producenta jest to typowy motocykl turystyczny, który sprawdzi się w trudniejszym terenie. Warto wiedzieć, że posiada silnik o pojemności 850 cm3, zatem większy niż w przypadku Tuarega 660. Należy też zwrócić uwagę, że waga Moto Guzzi v85 tt po zatankowaniu wynosi 218 kg, zatem nieco więcej niż w przypadku Tuarega, ale jest to też wiązane z większą pojemnością silnika. Choć pojemność silnika jest większa w Moto Guzzi v 85 tt, to moc jest taka sama w przypadku obydwu motocykli. Trzeba jednak zauważyć, że Moto Guzzi v85 tt niewątpliwie poprawił się pod tym kątem, gdyż wcześniejsza generacja tych motocykli miała moc mniejszą o 13 KM. Skupmy się jeszcze na wyposażeniu i choć tutaj Aprilia wypada lepiej, to Moto Guzzi także posiada pełny pakiet świateł LED ze światłami do jazdy dziennej, wyświetlacz LCD, kontrolę trakcji MGCT, a do tego w standardzie występuje dwukanałowy ABS. Zatem tutaj progres jest bardzo duży, choćby w porównaniu z Yamahą Tenere 700. Ale, jak to zwykle bywa, dobra jakość idzie w parze z dobrą ceną i za ten motocykl trzeba zapłacić blisko 55 tys. zł. Zatem cena obydwu włoskich motocykli wypada porównywalnie.

Każdy z przedstawionych przez nas motocykli jest niewątpliwie synonimem jakości, klasy i stylu. Jednak Aprilia Tuareg 660 zapowiada się najlepiej jeśli chodzi o parametry techniczne i zastosowane technologie wspomagania.

Pozostałe aktualności

Nowa odsłona min adwenczera od Hondy CB500X rocznik 2022!
KTM 1290 SUPER ADVENTURE S najbardziej zaawansowany sportowo turystyczny motocykl?
3 typy Mercedesów, które nadają się na każdą podróż
Aprilia Tuareg 660 – wielki powrót legendy
Test Dzika czyli mocny piknik w Stargardzkim Klubie Motocyklowym!

Jeszcze nikt nie skomentował 😥 Lubisz być pierwszy? 😀


Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Strona internetowa używa plików cookies w celu polepszenia sposobu jej wyświetlania. Klikając zgodę akceptujesz ustawienia swojej przeglądarki w tym zakresie. Pamiętaj, że sam może zmienić te ustawienia w każdym czasie. Sprawdź też politykę prywatności i cookies.