Dwusprzęgłowa skrzynia Hondy (DCT) ma już 10 lat

Honda obchodzi dekadę, odkąd technologia dwusprzęgłowej skrzyni biegów (DCT) pojawiła się po raz pierwszy w gamie motocykli.

Przełomowa - i wciąż wyjątkowa - technologia Hondy pojawiła się po raz pierwszy w salonach dealerskich w całej Europie w 2010 roku. Po raz pierwszy pojawiła się ona w salonach dealerskich w całej Europie zastosowana w sportowym tourerze VFR1200F. W Europie sprzedano ponad 140 000 motocykli wyposażonych w dwusprzęgłową skrzynię biegów (DCT). W samym tylko 2019 roku 45% Africa Twin, 52% NC750X i 67% Gold Wings'ów sprzedanych w Europie to wersje właśnie z DCT.
Ta „łatwa i bezpośrednia" technologia była dostępna w dziesięciu modelach Hondy od czasu jej wprowadzenia

Jej sukces zawdzięczany jest w dużej mierze ciągłej ewolucji technologii, udoskonalaniu płynności i synchronizacji zmiany biegów oraz dostosowaniom do charakterystyki jazdy wymaganej dla szerokiej gamy różnych modeli. Przykładem jest zastosowanie dodatkowego „przełącznika G" zorientowanego na jazdę terenową w modelach Africa Twin i X-ADV oraz synchronizację z systemem Hill Start Assist, Walking Mode i Idling Stop we flagowym, luksusowym modelu turystycznym GL1800 Gold Wing.

Co to jest DCT?

DCT to zautomatyzowana, elektrohydrauliczna skrzynia biegów ze sprzęgłem i zmianą biegów, składająca się z pary niezależnych sprzęgieł umieszczonych w jednej jednostce, z których każdy jest połączony z oddzielnymi zestawami biegów - jedno sprzęgło pracuje z rozruchem, biegiem 1, 3 i 5 druga z biegiem 2, 4 i 6.

Zmiany biegów są dokonywane w trybie ręcznym przez kierowcę za pomocą przycisków +/- na lewej kierownicy lub w trybie automatycznym zgodnie z harmonogramem zmiany biegów podyktowanym stale monitorowanymi parametrami, w tym prędkością pojazdu, obrotami silnika i kątem otwarcia przepustnicy. W obu przypadkach nie jest potrzebna dźwignia sprzęgła ani dźwignia zmiany biegów. Podczas zmiany biegu, gdy jedno sprzęgło rozłącza się, drugie sprzęgło jednocześnie włącza docelowy bieg, aby zapewnić stałą, ultraszybką i płynną zmianę biegów bez utraty napędu na tylne koło.

Oprócz naturalnych korzyści wynikających z jazdy sportowej, DCT pozwala również kierowcy skupić się bardziej na linii jazdy, punktach hamowania, pokonywaniu zakrętów i przyspieszaniu. Dalsze korzyści obejmują zmniejszenie zmęczenia kierowcy, mniej stresującą jazdę miejską, brak możliwości zgaśnięcia i znacznie mniejsze kołysanie czy szarpanie motocykla podczas zmiany biegów.