fbpx Skip to content

Dwusprzęgłowa skrzynia Hondy (DCT) ma już 10 lat

Dwusprzęgłowa skrzynia Hondy (DCT) ma już 10 lat
Honda obchodzi dekadę, odkąd technologia dwusprzęgłowej skrzyni biegów (DCT) pojawiła się po raz pierwszy w gamie motocykli.

Przełomowa - i wciąż wyjątkowa - technologia Hondy pojawiła się po raz pierwszy w salonach dealerskich w całej Europie w 2010 roku. Po raz pierwszy pojawiła się ona w salonach dealerskich w całej Europie zastosowana w sportowym tourerze VFR1200F. W Europie sprzedano ponad 140 000 motocykli wyposażonych w dwusprzęgłową skrzynię biegów (DCT). W samym tylko 2019 roku 45% Africa Twin, 52% NC750X i 67% Gold Wings'ów sprzedanych w Europie to wersje właśnie z DCT.
Ta „łatwa i bezpośrednia" technologia była dostępna w dziesięciu modelach Hondy od czasu jej wprowadzenia

Jej sukces zawdzięczany jest w dużej mierze ciągłej ewolucji technologii, udoskonalaniu płynności i synchronizacji zmiany biegów oraz dostosowaniom do charakterystyki jazdy wymaganej dla szerokiej gamy różnych modeli. Przykładem jest zastosowanie dodatkowego „przełącznika G" zorientowanego na jazdę terenową w modelach Africa Twin i X-ADV oraz synchronizację z systemem Hill Start Assist, Walking Mode i Idling Stop we flagowym, luksusowym modelu turystycznym GL1800 Gold Wing.

Co to jest DCT?

DCT to zautomatyzowana, elektrohydrauliczna skrzynia biegów ze sprzęgłem i zmianą biegów, składająca się z pary niezależnych sprzęgieł umieszczonych w jednej jednostce, z których każdy jest połączony z oddzielnymi zestawami biegów - jedno sprzęgło pracuje z rozruchem, biegiem 1, 3 i 5 druga z biegiem 2, 4 i 6.

Zmiany biegów są dokonywane w trybie ręcznym przez kierowcę za pomocą przycisków +/- na lewej kierownicy lub w trybie automatycznym zgodnie z harmonogramem zmiany biegów podyktowanym stale monitorowanymi parametrami, w tym prędkością pojazdu, obrotami silnika i kątem otwarcia przepustnicy. W obu przypadkach nie jest potrzebna dźwignia sprzęgła ani dźwignia zmiany biegów. Podczas zmiany biegu, gdy jedno sprzęgło rozłącza się, drugie sprzęgło jednocześnie włącza docelowy bieg, aby zapewnić stałą, ultraszybką i płynną zmianę biegów bez utraty napędu na tylne koło.

Oprócz naturalnych korzyści wynikających z jazdy sportowej, DCT pozwala również kierowcy skupić się bardziej na linii jazdy, punktach hamowania, pokonywaniu zakrętów i przyspieszaniu. Dalsze korzyści obejmują zmniejszenie zmęczenia kierowcy, mniej stresującą jazdę miejską, brak możliwości zgaśnięcia i znacznie mniejsze kołysanie czy szarpanie motocykla podczas zmiany biegów.

Pozostałe aktualności

Wyrejestrowanie motocykla po sprzedaży
Szpiegowskie zdjęcia nowej generacji KTM 1290 Super Adventure 2021
„Long Way Up” już wkrótce w Apple TV z motocyklowymi...
Trzy pięćsetki Hondy w nowych, wyrazistych kolorach i z homologacją...
BMW Motorrad prezentuje części M Performance.

Jeszcze nikt nie skomentował 😥 Lubisz być pierwszy? 😀


Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Strona internetowa używa plików cookies w celu polepszenia sposobu jej wyświetlania. Klikając zgodę akceptujesz ustawienia swojej przeglądarki w tym zakresie. Pamiętaj, że sam może zmienić te ustawienia w każdym czasie. Sprawdź też politykę prywatności i cookies.