fbpx Skip to content

Nowa odsłona min adwenczera od Hondy CB500X rocznik 2022!

Nowa odsłona min adwenczera od Hondy CB500X rocznik 2022!
Zmiany konstrukcyjne: mini-adventurer Hondy, odpowiedni także dla posiadaczy prawa jazdy A2, zyskał poważne modyfikacje podnoszące osiągi, z nowym odwróconym widelcem Showa 41 mm z rozdzielonymi funkcjami USD SFF-BP (Separate Function Fork Big Piston), z podwójnymi tarczami hamulcowymi i radialnie montowanymi zaciskami. Prowadzenie zostało dodatkowo poprawione dzięki nowemu wahaczowi, który jest lżejszy i bardziej podatny przy obciążeniach prostopadłych do kierunku jazdy. Tylny amortyzator otrzymał nowe ustawienia, dostosowujące jego charakterystykę do charakterystyki nowego przedniego zawieszenia. Przeprojektowane koło przednie i lżejsza chłodnica mają mniejsze masy, a nowe mapy wtrysku paliwa poprawiły charakterystykę silnika. Jaśniejsze diody LED przedniego reflektora oraz świateł pozycyjnych i kierunkowskazów zapewniają lepszą widoczność.

Spis treści:

1 Wstęp

2 Opis modelu

3 Kluczowe elementy

4 Akcesoria

 

 

Wstęp

Model CB500X pojawił się na rynku w 2013 roku wraz z nieobudowanymi modelem CB500F i wyposażonym w komplet owiewek CBR500R, oferując styl adventure w ramach dwucylindrowego trio reprezentującego klasę lekkich i średnich motocykli Hondy. To motocykl, który bez fanfar, spokojnie pełni rolę pojazdu przystosowanego do różnych warunków, docenianego przez właścicieli mających dość zróżnicowane potrzeby i oczekiwania.

 

Użyteczność CB500X sprowadza się do prostego równania - solidny, dobrze znany dwucylindrowy silnik, który wytwarza wysoki moment obrotowy i skutecznie napędza motocykl już od niskich obrotów (aż po maksymalne) - a do tego podwozie, które zapewnia niezwykle komfortową jazdę zarówno w mieście, jak i na autostradzie – a wszystko to zapakowane w charakterystyczny, przygodowy styl.

 

Motocykl bez żadnych regulacji zmienia się z krótkodystansowego środka transportu w weekendowego tourera. Duże skoki zawieszeń pozwalają łatwo radzić sobie na nierównych nawierzchniach, szeroka kierownica zapewnia bezproblemowe panowanie nad motocyklem, a pionowa pozycja jazdy zapewnia zarówno wygodę, jak i szerokie pole widzenia kierowcy. Innymi słowy, CB500X jest wszechstronny pod każdym względem.

 

W 2016 roku, po pierwszej aktualizacji, CB500X otrzymał większy zbiornik paliwa, więcej ochrony przed wiatrem i wyższą szybę. Zyskał również oświetlenie LED, przedni widelec z regulacją napięcia wstępnego sprężyn i regulowaną dźwignię hamulca. Zmiany konstrukcyjne w 2019 roku wprowadziły bardziej wyrafinowaną stylistykę, typową dla klasy adventure, podniosły osiągi silnika i poprawiły podwozie, zapewniając CB500X zaakcentowanie współczynnika „X”, wyróżniającego go w rodzinie „pięćsetek”, przy zachowaniu jego wszechstronnych możliwości. Silnik spełniał również w 2020 roku normę czystości spalin EURO5.

 

Po udowodnieniu swojej niesłabnącej od dekady popularności, w roczniku modelowym 2022 motocykl otrzyma wysokiej jakości przednie zawieszenie, wykorzystujące widelec USD Showa 41mm (SFF-BP), podwójne przednie tarcze hamulcowe, przeprojektowane przednie koło i lekki wahacz oraz inne drobne modernizacje, w tym trzy atrakcyjne nowe kolory i zwracającą uwagę grafikę.

 

Opis modelu

Wraz ze zmianami w silniku, takimi jak nowe mapy wtrysku paliwa i nowa, lżejsza chłodnica, podwozie wzbogaciło się o widelec Showa SFF-BP USD z goleniami 41 mm, otrzymało podwójne, dwutłoczkowe, montowane promieniowo zaciski hamulcowe Nissin, które współpracują z tarczami o średnicy 296mm, wprowadzono też lekkie obręcze kół z cieńszymi ramionami i przeprojektowano wahacz celem uzyskania lepszego komfortu i pewniejszego prowadzenia. W porównaniu z poprzednim modelem, przesunięto ku przodowi środek masy, aby poprawić przyczepność i wyczucie przedniej opony. Wygląd został zmodyfikowany poprzez wprowadzenie nowego przedniego koła i większego przedniego błotnika.

 

Podobnie jak poprzednio, w zestawie wskaźników LCD znajdziemy funkcje wyświetlenia sugestii zmiany biegu na wyższy i sygnalizację aktualnie załączonego biegu. Całe oświetlenie wykorzystuje technologię LED, poprawiono wiązką świateł drogowych i przednich kierunkowskazów.

CB500X w roczniku 2022 otrzyma następujące opcje kolorystyczne:

 

  • Grand Prix Red
  • Matowy Gunpowder Black Metallic
  • Pearl Organic Green **NOWOŚĆ w modelu 2022**

 

 

Zapisz się do newslettera

Nie przegapisz nowych testów, newsów i filmów, a dodatkowo wesprzesz nasz portal! ❤

Kluczowe funkcje

3.1 Podwozie i stylistyka

Regulowane zawieszenie z widelcem USD Showa Big Piston z rozdzieleniem funkcji i goleniami o średnicy 41 mm (SFF-BP)
Nowe podwójne tarcze 296 mm, hamowane przez dwutłoczkowe zaciski Nissin
Nowe, lżejsze przednie koło i wahacz
Zmienione światła LED przedniego reflektora dla świateł drogowych/mijania oraz świateł pozycyjnych

Niezmieniona w modelu 2022 rama główna ze stalowych rurek o średnicy 35 mm jest w modelu CB500X na rok 2022 lekka i mocna, z dobrze dostrojoną sprężystością, dającą wiele informacji zwrotnych kierowcy przy zmianie nawierzchni. Kształt i położenie wsporników silnika, a także zrównoważona sztywność ramy zmniejsza przenoszone na nią drgania.

 

Nowe zawieszenie przedniego koła rzuca się w oczy od pierwszej chwili. Dla poprawienia parametrów służących wszechstronności, teleskopowy widelec 41 mm poprzedniej konstrukcji został zastąpiony przez widelec z regulacją napięcia wstępnego sprężyny Showa Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) 41 mm, ze skokiem 135 mm (amortyzacja 150 mm), prowadzony przez nowe półki górną i dolną. Dzięki rozdzieleniu funkcji, amortyzator Big Piston, znajdujący się w jednej goleni, i mechanizm sprężynowy w drugiej, poprawiają zarówno reakcje motocykla, jak i jakość jazdy.

 

Jednorurowy amortyzator tylny (jak w przypadku maszyn sportowych o większej pojemności), z tłokiem o dużej średnicy i skokiem osi 135 mm (skok amortyzacji 60 mm), zapewnia doskonałą reakcję zawieszenia i kontrolę temperatury, ma 5-stopniową regulację napięcia wstępnego oraz nowe ustawienia sprężyny i tłumienia.

 

Prowadzenie zostało dodatkowo poprawione dzięki przeprojektowanemu, lżejszemu wahaczowi. Zbudowany ze stali o grubości 2 mm (zamiast 2,3 mm) wahacz, dodatkowo posiada wydrążoną poprzeczkę jest sztywniejszy skrętnie, natomiast bardziej elastyczny poprzecznie, co poprawia prowadzenie. Nowy wygląd uzupełnia wyraźnie przeprojektowana osłona łańcucha.

 

Wraz z poprawą dynamiki podwozia i zawieszenia poprawiono również skuteczność hamowania. Pojedyncza tarcza przednia o średnicy 310 mm z dwutłoczkowym zaciskiem z poprzedniego modelu została zastąpiona podwójnymi tarczami o średnicy 296 mm typu „wave” i dwutłoczkowymi zaciskami Nissin montowanymi osiowo. Wprowadzenie mniejszych tarcz nie tylko minimalizuje przyrost masy, ale także zmniejsza wymagany nacisk na dźwignię podczas hamowania.

 

Przeprojektowane 19-calowe przednie koło z odlewanego aluminium - lżejsze dzięki cieńszym szprychom - zmniejsza masę nieresorowaną, co wpływa na łatwość skręcania. Całość wieńczy nowy, wytrzymały błotnik i 17-calowe tylne koło; opony o bieżniku terenowym mają rozmiar 110/80-R19 z przodu i 160/60-R17 z tyłu. Skorygowano również położenie środka masy, procentowy rozkład masy na przód i tył wynosi teraz 48,7/51,3 (w porównaniu do 48/52). Masa własna wynosi 199 kg. Rozstaw osi wynosi 1445 mm, z pochyleniem główki ramy 25,7° i wyprzedzeniem 108 mm.

 

CB500X charakteryzuje agresywny styl, sugerujący „gotowość na wyprawę w dzikie rejony”, o czym świadczą wydłużone osłony chłodnicy i owiewki nadające im bardziej przestrzenną formę, a zbiornik paliwa połączono z bocznymi osłonami, spajając w optyczną całość przód i tył maszyny. Jest to jednak motocykl, w którym liczy się zarówno funkcjonalność, jak i forma; nadciśnienie powietrza wokół owiewki i szyby może być zmieniane dzięki dwóm ustawieniom wysokości szyby - 1445 mm i 1410 mm, co poprawia ochronę kierowcy przed wiatrem przy prędkościach autostradowych. Ostro zarysowane reflektory przednie emitują teraz jeszcze bardziej jaskrawe światło dzięki diodom LED o zwiększonej mocy, a przednie światła pozycyjne zapewniają lepszą widoczność.

 

Wąski profil siedziska pozwala na swobodne podparcie, ułatwiając komfortowy dostęp stóp do nawierzchni. Kąt skrętu kierownicy od pozycji centralnej do pełnego zblokowania wynosi 38°.

Stożkowa stalowa kierownica w spiżowym kolorze poprawia możliwości kontroli nad maszyną. Wysokość siedzenia wynosi 830 mm, a pozycja kierowcy jest naturalnie wyprostowana, co zapewnia doskonałą widoczność i wygodę. Ogólne wymiary to 2155 mm x 830 mm x 1410 mm, z prześwitem 180 mm.

 

Zestaw trójwymiarowych wskaźników LCD, informuje o aktualnie załączonym biegu i wyświetla sugestie zmiany biegu na wyższy. Wskaźnik zmiany biegu jest ustawiony na domyślną wartość 8750 obrotów na minutę, ale punkt ten można regulować w krokach, co 250 obr./min., w zakresie 5000-8750 obr./min.

 

Zbiornik paliwa mieści 17,5 litra łącznie z rezerwą, co, dzięki wyjątkowo niskiemu zużyciu paliwa, wynoszącemu 3,6 l/100 km (27,8 km/l) w cyklu testowym WMTC, zapewnia zasięg rzędu 485 km.

 

3.2 Silnik

Żwawa dwucylindrowa jednostka napędowa zapewnia użyteczną moc i moment obrotowy w całym zakresie obrotów oraz sportowy dźwięk z tłumika zakończonego podwójną rurą wydechową
Nowe ustawienia PGM-FI poprawiają wyczucie silnika i charakterystykę momentu obrotowego
Chłodnica nowej konstrukcji jest bardziej stylowa i lżejsza
Sprzęgło antyhoppingowe zapewnia łatwiejsze zmiany biegów w górę i bezpieczniejsze redukcje przełożeń
Spełnia normę czystości spalin EURO5

Zestrojony z myślą o posiadaczach prawa jazdy kategorii A2 silnik napędzający CB500X, to chłodzona cieczą dwucylindrowa, 8-zaworowa, rzędowa jednostka napędowa o pojemności 471 cm3, zapewniająca dobrze przemyślaną równowagę między gabarytami i możliwościami, o charakterystyce gwarantującej przyjemną jazdę, entuzjastycznie wkręcająca się na wysokie obroty, aż po obroty maksymalne. Udoskonalenia wprowadzone w modelu 2019 roku zapewniły lepsze przyspieszenia dzięki 4% wzrostowi mocy w niskim i średnim zakresie obrotów oraz momentu obrotowego w zakresie 3 000 – 7 000 obr./min.. To w dużej mierze silnik, którego ogólne osiągi i charakter przeczą jego umiarkowanej pojemności skokowej. Moc maksymalna 47,6 KM (35 kW) pojawia się przy 8 600 obr./min., a maksymalny moment obrotowy 43 Nm występuje przy prędkości obrotowej 6 500 obr./min.

 

Wtrysk paliwa systemu PGM-FI wykonuje teraz mniej więcej prosty strzał w strumień powietrza przepływającego przez komorę powietrzną i korpusy przepustnic, a nowe ustawienia poprawiają w modelu 2022, wyczucie i charakterystykę momentu obrotowego bez pogorszenia osiągów. Tłumik wydechu ma podwójne rury wylotowe, które nadają każdemu impulsowi sportowy charakter i ostry świst przy wysokich obrotach. Nowa, bardziej estetyczna konstrukcja chłodnicy przyczynia się do zmniejszenia wagi o 92 g, bez utraty wydajności chłodzenia.

 

Średnica cylindra i skok tłoka nadal wynoszą odpowiednio 67 mm i 66,8 mm, a stopień sprężania wynosi 10,7:1. Wykorbienia wału korbowego są przesunięte o 180°, a wałek wyrównoważający siły pierwszego rzędu znajduje się za cylindrami, blisko środka masy motocykla. Oba koła zębate napędzające wałek wyrównoważający wykonano jako dwuczęściowe, redukując w ten sposób wytwarzany przez nie hałas. Przeciwciężary wału korbowego zaprojektowano do współpracy z wałkiem wyrównoważającym, więc ich niewielka masa pozwala silnikowi łatwiej wchodzić na wyższe obroty, dzięki zmniejszonej bezwładności.

 

Silnik, działając jako element przenoszący naprężenia, uzupełnia sztywność ramy dzięki czterem mocowaniom głowicy cylindrów do ramy. W głowicy cylindrów użyto popychaczy rolkowych, a regulacja zaworów za pomocą podkładek pozwala ograniczyć masę rozrządu, zmniejszając obciążenia sprężyn zaworowych i ograniczając siły tarcia.

 

Cichy łańcuch rozrządu (SV) ma sworznie z zewnętrzną warstwą z dodatkiem wanadu, co zmniejsza tarcie i zwiększa odporność na zużycie. Średnica zaworów ssących wynosi 26,0 mm, wylotowych 21,5 mm.

 

Kształt tłoka został zaprojektowany z myślą od redukowaniu hałasu pracy tłoka przy wysokich obrotach. Tarcie jest niższe dzięki prążkom na płaszczu tłoka. Takie wykończenie zwiększa powierzchnię płaszcza, wprowadzając szczeliny, które zostają wypełnione olejem, co służy lepszemu smarowaniu w układzie tłok-cylinder. „Trójkątne” proporcje wału korbowego, wałka głównego i wałka zdawczego są zwarte. W skrzyni korbowej użyto odśrodkowo odlewanych, cienkościennych tulei, których konstrukcja wewnętrzna redukuje straty „pompowania” występujące przy przesunięciu zapłonu w cylindrach o 180 stopni. Głęboka miska olejowa redukuje przemieszczanie oleju przy szybkim przejeżdżaniu zakrętów i przy hamowaniu. Pojemność układu smarowania wynosi 3,2 l. Sześciobiegowa skrzynia biegów, zapewniająca błyskawiczną zmianę przełożeń, współpracuje ze sprzęgłem antyhoppingowym.

 

 

Akcesoria

Dostępna jest gama oryginalnych akcesoriów Hondy CB500X. Obejmują one:

  • Stopka centralna
  • Owiewki dłoni kierowcy
  • Osłony dźwigni i dłoni kierowcy
  • Podgrzewane manetki
  • Kufer centralny 35 litrów
  • Tylny bagażnik
  • Mocowania kufrów bocznych
  • Kufry boczne
  • Rurowe osłony owiewek
  • Światła przeciwmgielne
  • Torba na zbiornik
  • Torba na siedzenie pasażera
  • Gniazdo ładowania
  • Przyciemniona szyba
  • Paski na felgi
  • Naklejka na zbiornik paliwa
  • Siatka bagażnika

Pozostałe aktualności

Nowa odsłona min adwenczera od Hondy CB500X rocznik 2022!
KTM 1290 SUPER ADVENTURE S najbardziej zaawansowany sportowo turystyczny motocykl?
3 typy Mercedesów, które nadają się na każdą podróż
Aprilia Tuareg 660 – wielki powrót legendy
Test Dzika czyli mocny piknik w Stargardzkim Klubie Motocyklowym!

Strona internetowa używa plików cookies w celu polepszenia sposobu jej wyświetlania. Klikając zgodę akceptujesz ustawienia swojej przeglądarki w tym zakresie. Pamiętaj, że sam może zmienić te ustawienia w każdym czasie. Sprawdź też politykę prywatności i cookies.