fbpx Skip to content

Nowa Yamaha Ténéré 700 Rally Edition

Nowa Yamaha Ténéré 700 Rally Edition
Od chwili wprowadzenia na rynek europejski, Ténéré 700 szybko osiągnęła pozycję bestsellerowego motocykla klasy średniej w segmencie Adventure - do tej pory sprzedano ponad 8000 egzemplarzy. Ténéré 700 dzięki połączeniu właściwości silnika zapewniającego duże ilości momentu obrotowego, zwinności w prowadzeniu oraz niezrównanej wszechstronności z jednoczesnym zachowaniem komfortu na długich dystansach, odnosi niebywały sukces.

Słynna kolorystyka rodem z rajdu Dakar, dodatkowe elementy ochronne i lepsza specyfikacja

Początek legendy Ténéré datuje się na rok 1983 — Yamaha wprowadziła wówczas pierwszy motocykl z segmentu Adventure. Nowa Ténéré 700 Rally Edition w słynnych niebiesko-żółtych barwach oraz czarnym motywem graficznym Speedblock, oddaje hołd bohaterom rajdów Dakar oraz maszynom z zamierzchłych czasów. Specjalne malowanie dostępne jest wyłącznie w nowej wersji Rally Edition, co czyni ją wyjątkowo atrakcyjną w oczach każdego kierowcy, który docenia kultowy status oryginalnej Ténéré oraz rolę jaką ten motocykl odegrał w Dakarze i wielu innych wydarzeniach rajdowych. Oprócz unikalnej kolorystyki ten wysokiej klasy motocykl typu Adventure oferuje lepszą specyfikację standardową — lekkie podzespoły zapewniają lepszą ochronę oraz większą dynamikę podczas rajdów.

Ténéré — początek legendy

Nazwa Ténéré pochodząca od rozległej piaszczystej równiny, ciągnącej się od północno-wschodniego Nigru do zachodniego Czadu, sięga aż do roku 1976, kiedy to Yamaha wprowadziła na rynek pierwszy motocykl z 4-suwowym, jednocylindrowym silnikiem o dużej pojemności — legendarny XT500. Wytrzymały, atrakcyjny i wszechstronny motocykl w stylu enduro o wyjątkowym charakterze, odniósł natychmiastowy sukces na rynku w Europie i przez wiele lat zajmował pozycję najlepiej sprzedającego się modelu Yamahy.

XT i Dakar

Być może najważniejszym rozdziałem niezwykłej historii modelu XT500 była jego rola w rozrastającym się świecie rajdów. Francuz Thierry Sabine był człowiekiem o wielkim marzeniu — pragnął zapewnić każdemu kierowcy możliwość przeżywania prawdziwych przygód. Odkrył, że wszechstronne motocykle w stylu enduro, takie jak XT, mogą otworzyć furtkę do zupełnie nowej ery jazdy terenowej. Sabine poświęcił się pracy nad swoim marzeniem, które spełniło się w grudniu 1978 roku, kiedy to na paryskim placu Place du Trocadéro zebrały się 182 pojazdy, gotowe do pierwszego w historii rajdu Paryż-Dakar. Yamahy stanowiły liczne grono wśród szeregu jednośladów, a XT500, ze swoją wytrzymałą konstrukcją, podwoziem przystosowanym do jazdy terenowej i potężnym silnikiem o wysokim momencie obrotowym, okazał się idealną maszyną do wyścigu na 10 000 km — wydarzenia, które na lata odmieniło świat motocykli. Reprezentanci Yamahy, Cyril Neveu i Gilles Comte, przeszli do historii, zajmując pierwsze i drugie miejsce w ogólnej klasyfikacji inauguracyjnego rajdu Dakar. W 1980 roku Yamaha przyniosła Neveu kolejne zwycięstwo — kierowcy Yamahy XT zdobyli wówczas równie drugie, trzecie i czwarte miejsce. Obecnie, po zapewnieniu statusu legendy XT500 stał się jednym z najlepiej sprzedających się motocykli w Europie, przyciągając do siebie liczne grono lojalnych fanów. Model ten zapoczątkował rozwój nowej generacji motocykli Yamaha Adventure, dzięki którym każdy kierowca mógł wyruszyć w podróż życia.

Pierwsza Ténéré

XT600Z Ténéré z 1983 roku, wyposażona w pojemny zbiornik paliwa, widelec o dużym skoku, przedni hamulec tarczowy i tylne zawieszenie typu Monocross z pojedynczym amortyzatorem jest pierwszym motocyklem Yamahy segmentu Adventure, który przeniósł osiągi serii XT na wyższy poziom. Podobnie jak XT500, nowy model XT600Z miał za zadanie sprostać ekstremalnym warunkom w rajdzie Paryż-Dakar. Dzięki doskonałym osiągom motocykla Yamaha ustanowiła bezkonkurencyjny rekord 18 podium w pierwszych 6 edycjach imprezy.

Bohaterowie Dakar

Rok 1983 umocnił również pozycję rajdu Paryż-Dakar jako najbardziej wymagającego wyścigu motocyklowego na świecie. Ponad 40 zawodników krążyło po pustyni nawet przez 4 dni, a 75% uczestników w ogóle nie dojechało do mety. Nowa XT600Z Ténéré zapewniła członkom zespołu Sonauto Yamaha, Serge'owi Bacou i Jean-Claude'owi Olivierowi, odpowiednio piąte i szóste miejsce — doskonały wynik zarówno dla obu kierowców, jak i nowego motocykla. W 1984 roku, startując na motocyklach Ténéré o charakterystycznej niebieskiej kolorystyce, Olivier zajął równie imponujące szóste miejsce w ogólnej klasyfikacji, a Bacou — dziewiąte. Tym sposobem na zawsze zapisali się oni w historii najsłynniejszego rajdu świata i osiągnęli legendarny status dwóch najbardziej utalentowanych i charyzmatycznych kierowców rajdowych swoich czasów. Jean-Claude Olivier, znany jako „JCO", był nie tylko jedną z największych gwiazd rajdów Dakar, ale również prezesem firmy Yamaha Motor France! Będąc najbardziej wytrzymałym i zdeterminowanym kierowcą wyścigowym, a jednocześnie dalekowzrocznym przedsiębiorcą, JCO uczynił Yamahę naczelną marką we Francji. JCO w znaczącym stopniu przyczynił się do sukcesu Ténéré — jednego z najbardziej legendarnych i trwałych modeli Yamahy. Historyczna kolorystyka Ténéré 700 Rally Edition stanowi zatem należny hołd dla niego i pozostałych bohaterów rajdu Dakar.

Kultowa kolorystyka w stylu Rally

Ténéré 700, wprowadzona na rynek w 2019 roku, jest wynikiem jednego z najbardziej intensywnych programów rozwojowych Yamahy, w ramach którego niektórzy z czołowych kierowców rajdowych testowali i oceniali prototypy w różnorodnych warunkach na całym świecie. Ten bestsellerowy motocykl klasy średniej z segmentu Adventure wyposażony jest w kompaktowe i zwrotne podwozie, a także generujący wysoki moment obrotowy silnik CP2 o pojemności 689 cm3. Dzięki temu zapewnia on doskonałą charakterystykę terenową oraz wyjątkowy komfort na długich dystansach na autostradzie. Nowa Ténéré 700 Rally Edition, tworzona dumnie we Francji obok Ténéré 700 z udziałem specjalnie wyznaczonego zespołu, charakteryzuje się specjalnym niebiesko-żółtym malowaniem, stanowiącym hołd dla motocykli Yamahy, którymi jeździli JCO i Serge Bacou w edycjach rajdu Dakar w latach 1983-84. Miłośnicy marki Yamaha rozpoznają w niej słynny styl modelu XT600Z z rocznika 1983. Czarny motyw graficzny Speedblock podkreśla historyczną stylistykę, oddając cześć kierowcom oraz ich maszynom, które zainspirowały licznych motocyklistów do odkrywania nowych horyzontów w poszukiwaniu przygód i niezapomnianych wrażeń.

Lepsza ochrona

Ténéré 700 Rally Edition oferuje wysoką specyfikację techniczną w standardzie, a także jest wyposażony w szereg elementów zapewniających lepszą ochronę podwozia w warunkach jazdy terenowej. Wykonana z aluminium o grubości 4 mm, wytrzymała płyta ochronna zapewnia wysoki poziom ochrony silnika i dolnych rur ramy. Posiada także punkty mocowania skrzynki narzędziowej. Czarna aluminiowa osłona chłodnicy chroni przed uderzeniami małych kamieni i patyków, a wycinana laserowo aluminiowa osłona łańcucha podkreśla wysoką jakość tego wyjątkowego modelu.

Kanapa Rally

Unikatowa, jednoczęściowa kanapa Rally podnosi wysokość siedziska kierowcy o 20 mm, dając łącznie 895 mm od ziemi, co przekłada się na mniejszy kąt ugięcia kolan. Dzięki temu motocyklista może łatwiej przejść od pozycji siedzącej do stojącej, podczas jazdy w terenie. Kanapa wykonana z dwóch rodzajów materiału zapewnia wysoką jakość i doskonałe wykończenie, a białe logo Yamahy stanowi dopełnienie klasycznej kolorystyki.

Tłumik Akrapovič typu slip-on

Silnik CP2 o pojemności 689 cm3 razem z nasuwanym tłumikiem marki Akrapovič emituje głęboki, gardłowy pomruk, podkreślając odczucie wysokiego momentu obrotowego podczas przyspieszania. Lekka, wysokiej jakości puszka wyposażona jest w osłonę termiczną z włókna węglowego, który wzmacnia ogólne wrażenie wysokiej jakości.

Kierunkowskazy LED

Lekkie i kompaktowe kierunkowskazy LED z przodu i z tyłu nadają motocyklowi nowoczesny i elegancki wygląd, a także wzmacniają bezkompromisowy charakter tego zaawansowanego motocykla z segmentu Adventure.

Osłony boczne

W standardowym wyposażeniu wersji Rally Edition znajdują się specjalne gumowe osłony boczne, które zwiększają przyczepność kolan i wewnętrznej strony ud podczas przyspieszania, zapewniając kierowcy optymalną kontrolę.

Manetki off-road

Aby zwiększyć wyjątkowe właściwości do jazdy w terenie, kierownica jest wyposażona w manetki przeznaczone do jazdy terenowej, które oferują wysoki poziom pewności prowadzenia w kurzu i na błotnistych nawierzchniach.

Najważniejsze cechy Ténéré 700 Rally Edition

• Słynna kolorystyka inspirowana historycznymi rajdami Dakar
• Podkreślony rajdowy wygląd, zapewniany przez kanapę Rally, gumowe osłony boczne na zbiornik paliwa i manetki do jazdy terenowej
• Lekki, nasuwany tłumik firmy Akrapovič generujący głęboki, gardłowy pomruk
• Wyższy poziom ochrony dzięki wytrzymałej płycie osłaniającej silnik oraz osłonom chłodnicy i łańcucha
• Trwałe i nowoczesne kierunkowskazy LED z przodu i z tyłu
• 4-suwowy silnik CP2 o pojemności 689 cm3 zapewniający moment obrotowy w szerokim zakresie
• Lekka i wytrzymała podwójna rama kołyskowa wykonana z rur stalowych
• Wąskie, kompaktowe i ergonomiczne nadwozie
• Agresywny, rajdowy przód zawierający oświetlenie w formie 4 soczewek LED
• Regulowane zawieszenie przednie i tylne o dużym skoku
• Wytrzymałe i lekkie koła szprychowe w rozmiarze 21 i 18 cali z oponami typu Adventure
• Możliwość szybkiego wyłączenia układu ABS

Nick Sanders, podróżnik na motocyklu

Yamaha jest dumna ze współpracy z Nickiem Sandersem, jednym z najsłynniejszych motocyklowych globtroterów obecnych czasów, który odbywa właśnie swoją ósmą podróż dookoła świata. Nick pokonał ponad milion kilometrów na motocyklach rozmaitych marek i wie dokładnie, czego oczekiwać od motocykla typu Adventure. Jego ostatnio podjęta decyzja o przemierzeniu świata na Ténéré 700 mówi sama za siebie. „To niezwykły zbieg okoliczności i ogromne szczęście, że powstał film, który zbiega się z premierą nowej Ténéré 700, mającej ogromne historyczne znaczenie dla legendy rajdu Dakar, Serge'a Bacou. Pewną chwilę zajęło mi zrozumienie prawdziwej istoty Ténéré oraz jej znaczenia dla Yamahy. Jest to niezwykle interesujące, ponieważ miałem pojechać nową Ténéré 700 w ramach inauguracyjnej przygody z fabryką Yamahy MBK w pobliżu Paryża i przemierzyć część oryginalnej trasy Paryż-Dakar do Senegalu. To test drogowy. To przygoda. Jest to także film, który po części wyjaśnia dlaczego „dziedzictwo" jest tak ważne dla marki Yamaha, z ukłonem w stronę JCO i oczywiście dla samego monsieur Bacou". Nick przemierza obecnie odcinek Londyn-Sydney, a jego wyczyny można śledzić na stronach www.nicksanders.com/ i www.instagram.com/nicksandersofficial/. Nowy film Nicka Sandersa o trasie Paryż-Dakar zostanie udostępniony na YouTube, na kanale MAD TV (Motorcycle Adventure Dirtbike TV, 24 czerwca).

Cena i dostępność

Ténéré 700 Rally Edition będzie dostępna w sieci dealerskiej Yamahy od lipca 2020 r. W celu uzyskania szczegółowych informacji na temat ceny pojazdu obowiązującej na danym rynku prosimy o kontakt z biurem importera Yamaha-Motor.

Kolory

Ténéré 700 Rally Edition będzie dostępna w kolorze Sky Blue.

Źródło: Materiał prasowy Yamaha Motor Europe

Pozostałe aktualności

„Long Way Up” już wkrótce w Apple TV z motocyklowymi...
Trzy pięćsetki Hondy w nowych, wyrazistych kolorach i z homologacją...
BMW Motorrad prezentuje części M Performance.
Smarowanie łańcucha to przeszłość. BMW prezentuje bezobsługowy łańcuch M Endurance
Dwusprzęgłowa skrzynia Hondy (DCT) ma już 10 lat

Jeszcze nikt nie skomentował 😥 Lubisz być pierwszy? 😀


Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Strona internetowa używa plików cookies w celu polepszenia sposobu jej wyświetlania. Klikając zgodę akceptujesz ustawienia swojej przeglądarki w tym zakresie. Pamiętaj, że sam może zmienić te ustawienia w każdym czasie. Sprawdź też politykę prywatności i cookies.