fbpx Skip to content

Zbiorniczek wyrównawczy – kompendium wiedzy na ten temat

podziałka zbiorniczka wyrównawczego płyn chłodniczy
Utrzymanie stałej i prawidłowej temperatury pracy silnika spalinowego w motocyklu jest bardzo istotne, a zarazem bardzo trudne. Dzięki temu można wyeliminować ryzyko jego zatarcia. Awarie motocykli zdarzają się często i wiele związanych jest z układem chłodniczym. Dlatego warto poznać symptomy, które świadczą, że coś nie działa sprawnie i kroki, jakie należy podjąć. Poznajcie wszystko, co powinniście wiedzieć na temat pracy układu chłodzenia i zbiorniczka wyrównawczego.  

Dlaczego korek zbiorniczka wyrównawczego jest tak ważny?

Niewątpliwie zbiornik wyrównawczy płynu chłodniczego jest istotnym elementem, a na nim umieszczony jest korek, który zarówno uszczelnia, jak i zabezpiecza układ chłodzenia przed zbyt wysokim ciśnieniem. Oznacza to więc, że awaria może objawiać się wyciekiem. A to z kolei może skutkować zatarciem się silnika. Oczywiście może dojść także do zagotowania się płynu chłodniczego. Szczególnie jest to problematyczne jeżeli korek się nie otworzy, wtedy też ciśnienie w układzie znacząco się zmniejszy i w rezultacie może dojść do rozerwania pompy układu chłodzenia czy uszczelek.

Jak działa korek chłodnicy?

W motorach znajdują się silnikowe układy chłodzenia. Dużą rolę odgrywa w nich korek chłodnicy, który działa niczym zawór ciśnieniowy. Oznacza to, że jeżeli temperatura rośnie, to większa objętość płynu przemieszcza się do zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego, a gdy owa temperatura spada, to płyn powinien ponownie cofnąć się do chłodnicy. Ale może dojść do sytuacji, że płyn się nie cofa i właśnie przyczyną takiego stanu rzeczy może być korek. Oczywiście możecie wymienić go na nowy. Jest to konieczne, szczególnie jeżeli jego głowica będzie uszkodzona bądź też uszczelki nie zapewniają maksimum szczelności. Jeżeli tego nie zrobicie, to spaliny mogą dostawać się do układu chłodzenia i podnosić płyn w zbiorniku wyrównawczym. Ale można też przepłukać korek, co często polecają doświadczeni motocykliści. Najlepiej użyć do tego myjki ciśnieniowej.

Co zrobić, gdy ubywa płyn chłodniczy?

Jeżeli zauważycie, że dochodzi do wycieku i ubytku płynu chłodniczego, to absolutnie nie możecie bagatelizować tego problemu, gdyż rzeczywiście może dojść do dużej awarii. Nawet pozornie niegroźny ubytek płynu chłodniczego może doprowadzić do dużej awarii i przegrzania się silnika, co w rezultacie może skutkować poważną usterką. Na samym początku należy znaleźć źródło wycieku. O ile wyciek w przypadku chłodnicy możecie szybko zauważyć, tak nie zawsze jest to widoczne jeżeli dojdzie do zużycia przewodu chłodnicy, wszak węże także mogą ulegać uszkodzeniom, stąd tak ważne jest, by regularnie uzupełniać płyn chłodzący. Jednak często przyczyną jest uszkodzenie korka, który może przestać być szczelny i nie utrzymywać już właściwego ciśnienia. Wtedy też dochodzi do wycieków.

Jak sprawdzić korek zbiorniczka wyrównawczego? Uszkodzony korek zbiorniczka wyrównawczego – objawy

Korek zbiorniczka wyrównawczego

Wbrew pozorom korek zbiorniczka wyrównawczego jest bardzo ważnym elementem układu chłodzenia silnika. Dlatego też regularnie należy sprawdzać jego stan. Odpowiada on za szczelnie zamknięcie zbiornika wyrównawczego. Dodatkowo utrzymuje odpowiednie ciśnienie w układzie chłodzenia podczas jazdy motocyklem. Aby sprawdzić, czy korek wymaga wymiany, należy przede wszystkim sprawdzić stan techniczny uszczelki głównej, ale i ciśnieniowej czy zwrotnej i jeżeli te są popękane, czy uszkodzone, to czas pomyśleć o wymianie. Warto też zwrócić uwagę na zawory – upustowy i próżniowy, które po podnoszeniu się powinny powracać do wcześniejszej pozycji, z kolei sprężyna niezmiennie powinna stawiać opór. Dobrym rozwiązaniem jest wykonanie próby szczelności, dzięki której można dowiedzieć się, czy motocykl utrzymuje ciśnienie znamionowe na odpowiednim poziomie. Tutaj musicie pamiętać, że uszkodzony korek mógł spowodować wzrost ciśnienia i w rezultacie wyciek. Zatem niekontrolowany wzrost ciśnienia, nieprawidłowe położenie zaworu upustowego i próżniowego po podnoszeniu płynu chłodniczego, a także zbyt luźna sprężyna bądź popękane czy uszkodzone uszczelki to typowe objawy uszkodzenia korka zbiorniczka wyrównawczego.

Jeżeli zauważycie wycieki oleju motocyklowego, to warto zwrócić uwagę, czy nie ma problemu z korkiem wlewu oleju. Pozornie jest on odporny na wysokie ciśnienie i eksploatacje, jednak po kilku latach może się zużywać i wtedy może dochodzić do wypływów, a w rezultacie uszkodzenia układu napędowego.

Co będzie Ci potrzebne do wymiany płynu chłodniczego?

W przypadku ścigacza masz oczywiście do czynienia z korkiem zbiornika płynu chłodniczego, a także korkiem zbiorniczka wyrównawczego. Do tego pierwszego powinien być prosty i bezpieczny dostęp. Oczywiście przed wlaniem nowego płynu, należy pozbyć się starego. Jakie kroki należy podjąć? Zacznijmy od samego początku, czyli narzędzi, które będą Ci potrzebne. Koniecznie zaopatrz się w śrubokręt lub klucz imbusowy. Te akcesoria będą Ci niezbędne do demontażu owiewek utrudniających dostęp do chłodnicy, zbiorniczka wyrównawczego czy też śruby spustowej. Wybierz w sklepie z narzędziami lub znajdź w swoim warsztacie klucz do odkręcenia śruby spustowej. Przydatne będą również śrubokręt i szczypce do opasek przewodów. Niezbędne jest naczynie do zlania starego płynu. Potrzebna będzie też strzykawka. Oczywiście nie możesz zapomnieć o nowym płynie chłodniczym.

Jak prawidłowo wymienić płyn chłodniczy w motocyklu?

Zbiorniczek wyrówanwczy płynu chłodzącego

Na początek musisz zdemontować owiewki, jeśli nie masz dostępu do zbiorniczka wyrównawczego, korka chłodnicy oraz śruby spustowej lub węża. Następnie zdejmij korek zbiornika wyrównawczego. Może być potrzebne także odkręcenie korka chłodnicy. W kolejnym kroku odkręć śrubę spustową, a jeśli nie ma jej w motocyklu, odepnij wąż chłodniczy w jak najniższym punkcie Twojego motocykla. Następnie zlej stary płyn do naczynia, dociskając przy tym wąż. Z kolei ten ze zbiorniczka wyrównawczego możesz wyssać strzykawką. Później załóż z powrotem wąż lub zakręć śrubę spustową. Na końcu wlej nowy płyn do zbiorniczka wyrównawczego, a jeśli występuje korek chłodnicy, wlej do niej płyn do pełna. Zakręć korek wlewu w chłodnicy i załóż korek na zbiorniku wyrównawczym. Jednak to jeszcze nie wszystko, bowiem teraz oczywiście musisz uruchomić silnik swojego motocykla i rozgrzać. Układ powinien się odpowietrzyć, choć jeśli masz odpowietrznik, to możesz go odkręcić, zacznie nim uciekać gorący płyn bez powietrza. Po schłodzeniu silnika uzupełnij płyn w zbiorniczku wyrównawczym do poziomu między minimum i maksimum.

Właściwe dbanie o układ chłodzenia procentuje. Dzięki temu silnik może działać sprawnie i bezawaryjnie, a Ty możesz pokonywać wiele kilometrów na swoim ścigaczu. Coraz więcej osób decyduje się na motocykle gazowe. Instalacja lpg zapewnia ograniczenie kosztów eksploatacji, a także zmniejszenie emisji spalin. W związku z tym do zbiorniczka wyrównawczego będzie trafiać ich mniej. W zależności od jednostki napędowej trzeba pamiętać o dedykowanych oleju silnikowym. Dzięki temu w komorze silnika nie dojdzie do zatarcia układu napędowego. 

Zapisz się do newslettera

Nie przegapisz nowych testów, newsów i filmów, a dodatkowo wesprzesz nasz portal! ❤

Pozostałe aktualności

Kupno, sprzedaż samochodu – formalności, o których należy pamiętać
Honda, Yamaha, KTM i Piaggio podpisało porozumienie na rzecz wymiennych...
Nowa odsłona min adwenczera od Hondy CB500X rocznik 2022!
KTM 1290 SUPER ADVENTURE S najbardziej zaawansowany sportowo turystyczny motocykl?
3 typy Mercedesów, które nadają się na każdą podróż

Jeszcze nikt nie skomentował 😥 Lubisz być pierwszy? 😀


Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Strona internetowa używa plików cookies w celu polepszenia sposobu jej wyświetlania. Klikając zgodę akceptujesz ustawienia swojej przeglądarki w tym zakresie. Pamiętaj, że sam może zmienić te ustawienia w każdym czasie. Sprawdź też politykę prywatności i cookies.