Tydzień z Aprilia Shiver 900 zapraszam na recenzję motocykla
-
Przemysław Gąsiorowski
- 4 września, 2020
- Zostaw komentarz 👈
Średnia ocena
Z wyjątkiem drobnego liftingu przodu kilka lat temu, Shiver został uwięziony w bursztynie. Wraz z pierwszą dużą aktualizacją w 2018 roku, Aprilia miała okazję przenieść Shiver’a na kolejny poziom, i zaczęła od silnika, dając chłodzony cieczą, 90 stopni V-twin dłuższy skok (67,4 mm, z 56,4 mm), pojemność skokowa do 896cm3, a także lżejsze, tłoki, przeprojektowany wał korbowy, wysokociśnieniowe wtryskiwacze dwustrumieniowe i pochodzące z wyścigów Magneti Marelli 7SM ECU.
Shiver 900 pracuje płynie, a reakcja przepustnicy jest więcej niż zadowalająca W trybie Rain reakcja przepustnicy jest złagodzona, a moc V-twin’a została zredukowana do 60,2 KM i momentu obrotowego 47,4 Nm.
Pod siedzeniem wydech z głębokim rezonansem, nigdy nie jest zbyt głośny, bardzo przyjemnie gada, szczególnie przy zmniejszaniu prędkości, pamiętajmy jednak, że jest to norma Euro 4, zobaczymy jak pogada przy zmianie na 5.
Aprilia zwiększyła margines bezpieczeństwa Shiver’a poprzez dodanie ABS z możliwością wyłączenia i kontroli trakcji, ta ostatnia ma trzy poziomy regulacji i również możliwość wyłączenia. Inne zmiany miały na celu poprawę komfortu dla użytkownika i zmniejszenie wagi.
Zmodyfikowane hydrauliczne sprzęgło i szersze przełożenie przekładni głównej zmniejszają potrzebną siłę nacisku dźwigni sprzęgła, a sześciobiegowa skrzynia biegów działa płynnie i łatwo. Wyeliminowanie linek dławiących i zastąpienie regulowanego widelca Kayaba o średnicy 43 mm w górę na jednostkę 41 mm pozwoliło zaoszczędzić 1,4 kg, a jazda na tych samych lekkich, trójramiennych kołach co RSV4 RR zmniejszyła masę o 2,2 kg. Pomimo tych starań o zmniejszenie masy, Shiver 900 waży 218 kg na mokro. Dla porównania, Yamaha MT09 waży 182 kg, a BMW F 900 X 2011 kg
Sprawdź przyśpieszenie od 0 do 100 km/h Aprilia Shiver 900, mapy zapłonu Sport, Rain, Tour
Mimo że jego szeroka, wyprostowana kierownica zapewnia dobrą siłę nacisku na kierownicę, motocykl wymaga więcej wysiłku niż powinien, aby pokonać cały szereg zakrętów. Shiver jest stabilny i dobrze trzyma linię, a jego sportowe opony turystyczne Pirelli Angel ST oferują dobrą przyczepność i przyczyniają się do neutralnego prowadzenia. Stabilne zawieszenie reaguje ostro na nierówną nawierzchnię. Ergonomia sprawiła, że kierowca znalazł się w małym przykucku, a szerokie, płaskie siedzenie jest na tyle wygodne, że możesz przejechać pełny zbiornik paliwa, zanim zaczniesz płakać. Z 15 litrowym bakiem i około 240 km zasięgu, to nie potrwa zbyt długo.
Pełnokolorowy wyświetlacz TFT, jest bardzo czytelny nawet w pełnym słońcu widać jednak “toporność” tego projektu chyba zespół odpowiedzialny za linię motocykla nie miał zbyt wiele do powiedzenia w projektowaniu systemu multimedialnego. Automatycznie przełącza się on z białego tła w ciągu dnia na czarne w słabym oświetleniu, a jego tachometr z wykresem słupkowym i duża, pogrubiona grafika są łatwe do odczytania nawet w jasnym świetle słonecznym. Co dziwne, pomimo wielu funkcji wyświetlacza, w tym serii wielokolorowych świateł przesuwnych na górze, które świecą się jak choinka, nie ma wskaźnika zużycia paliwa.
Chociaż Shiver 900 jest przyzwoitym motocyklem o wyjątkowej stylistyce i dudniącym V-twinie, nie mogę się jednak powstrzymać od myślenia, że stać ich na wiele więcej. Zwiększenie pojemności skokowej przyniosło tylko skromną poprawę osiągów, a mimo że silnik jest bardziej płynny i ma lepszą reakcję przepustnicy, to jednak Shiver wciąż ma nadwagę i znacznie mniejszą moc w porównaniu z konkurencją.
Jeszcze nikt nie skomentował 😥 Lubisz być pierwszy? 😀