5/5

To już ponad trzydzieści lat, odkąd pierwsza Honda wtedy sygnowana numerem XRV650 Africa Twin po raz pierwszy pojawiła się na rynku europejskim. Dziedzictwo jakie spoczywało na barkach Hondy było nie lada wyzwaniem Na rynku dopiero w 2016 roku pojawił się motocykl, godny miana Africa Twin. To zupełnie nowa konstrukcją, która z miejsca zachwyciła motocyklistów na całym świecie. Mimo nowoczesnych rozwiązań udało się zachować esencję i ducha oryginału.

Africa Twin okazała się hitem wśród motocyklowych podróżników ponad 87 000 sprzedanych egzemplarzy na całym świecie od czasu premiery w 2016 roku, daje nadzieję, że rok 2020 będzie dla Africa Twin przełomowy. Idąc za ciosem model CRF1000L ewoluował i oto mamy nową premierę w stajni Hondy.

Istotą pierwszej Hondy Africa Twin była znakomicie dobrana równowaga między mocą i masą, tę cechę również przeniesiono do nowego modelu. Africa Twin CRF1000L budzi podziw, zresztą zachęcamy do zobaczenia naszej recenzji. Wszechstronność pozwoliła zyskać popularność zarówno wśród poszukiwaczy przygód, jak i wśród osób dojeżdżających motocyklem do pracy w mieście, czy wśród weekendowych turystów.

W 2018 r. Africa Twin zarówno w wersji z manualną skrzynią biegów, jak i ze skrzynią dwusprzęgłową (DCT) otrzymał elektroniczną kontrolę przepustnicy (TBW) oraz 3 tryby jazdy, rozszerzone opcje kontroli momentu obrotowego (HSTC), a także układy dolotowy i wydechowy dopracowane pod kątem reakcji i brzmienia silnika. Na tej samej platformie biorąc pod uwagę zastrzeżenia użytkowników motocykla zbudowano wersję bardziej wyprawową Africa Twin Adventure Sports – z tymi samymi aktualizacjami, ale z ulepszoną ochroną przed wiatrem, większym zasięgiem, uzyskanym dzięki powiększeniu zbiornika paliwa; z zawieszeniem o większym skoku.

Africa Twin okazała się hitem wśród motocyklowych podróżników ponad 87 000 sprzedanych egzemplarzy na całym świecie od czasu premiery w 2016 roku, daje nadzieję, że rok 2020 będzie dla Africa Twin przełomowy. Idąc za ciosem model CRF1000L ewoluował i oto mamy nową premierę w stajni Hondy.

Testy

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sport

Więcej mamy wszystkiego (poza masą) wzórsł komfort jazdy, możliwości techniczne i wszechstronność. Pojawiła się znana z BMW GS i Yamahy Tenere opcja elektronicznej regulacji zawieszenia Showa (Showa EERA™). Nowa Africa Twin Adventure sport została również odświeżona, agresywny, kompaktowy styl enduro i znacznie lepsze możliwości terenowe.  Honda zyskała więcej mocy i momentu obrotowego przy mniejszej masie – zgodnie z zasadami określonymi przed laty przy konstruowaniu pierwszego modelu Africa Twin. Pozwala to przypuszczać, że będzie to najlepszy obecnie produkowany motocykl do jazdy adventure.

Najważniejsze zmiany

CRF1100L to największy motocykl adventure oferowany przez Hondę musi zatem oferować najlepsze  parametry, co się zmieniło w modelu na rok 2020?

Przede wszystkim zasięg, to bardzo ważna jeśli nie najważniejsza cecha motocykla wyprawowego co z zasięgiem idzie setki i tysiące przejechanych kilometrów, przydałoby się, żeby było wygodnie prawda niezależnie od warunków (autostrada, szutry, pustynia)?

Honda zyskała na pojemności silnika, moc i moment obrotowy poszły do góry jednocześnie spełniono restrykcyjne normy EURO5. To nie wszystko Africa Adventure Sport schudła waży teraz o 5 kg mniej. Pojawił się IMU (Inertial Measurement Unit) – to system pomiarowy, sześć osi dba o tryby jazdy, system HSTC oraz dodatkowymi układami:

  • ABS działający w zakrętach (Cornering ABS)
  • Podnoszeniem kół (Wheelie Control, Rear Lift Control)
  • wykrywaniem zakrętów w wersji z automatyczną skrzynią dwusprzęgłową (DCT)

Opcjonalnym systemem jest elektroniczna regulacja zawieszenia podczas jazdy marki Showa (Showa Electronically Equipped Ride Adjustment – Showa EERA™)

Z gadżetów mamy kolorowy 6,5-calowy ekran dotykowy TFT wyposażono w Apple CarPlay® i łączność Bluetooth.

Oświetlenie, pojawił się podwójny reflektor LED – brakowało mi tego w poprzedniej wersji z 2016 roku, jednak wolę symetrycznie ułożone światła (nie licząc tych z BMW GS ale to temat na inny materiał). Przy okazji świateł pojawiło się coś znanego z samochodów osobowych doświetlanie zakrętów! Nie kojarzę, by miał to inny producent motocykli.

Co cieszy takie wydawałoby się podstawowe wyposażenie przy turystyce motocyklowej szczególnie w topowym modelu jest teraz w standardzie:

  • tempomat,
  • podgrzewane manetki,
  • gniazdo elektryczne ACC.
Trening

Sprawdź również:

1 Comment

  1. Dobry artykuł, ciekawie piszesz.


Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *