Są rzeczy, które niewątpliwie kojarzą się z PRL-em, a przy tym wywołują pozytywne skojarzenia. Tak jest na pewno w przypadku motocykla WSK 125. Ówcześnie był on marzeniem wielu osób i nie inaczej jest współcześnie, wszak do teraz wspomina się go z sentymentem.

WSK 125 – poznaj historię motocykla z duszą

Motocykl WSK 125 został wyprodukowany przez polskiego producenta, a dokładnie Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku. Produkcja działała już od 1955 roku, choć warto tutaj zauważyć, że motocykle cieszyły się tak dużą popularnością, że nie nadążano z wytwarzaniem jednośladów. Te pojazdy miały niską cenę, dzięki temu naprawdę sporo osób mogło pozwolić sobie na ich zakup. Sama linia projektowa została wymyślona przez polskich inżynierów i co ważne każdy motocykl posiadał rozpoznawalne oznaczenie WSK. Dzięki powołaniu grupy badawczej, która pracowała w dziale konstrukcyjnym powstało naprawdę wiele ciekawych modeli, w tym oczywiście najpopularniejszy, czyli z silnikiem wsk 125. W 1962 roku wyprodukowano aż 250 tys. modeli, choć ich znaczna część była eksportowana do krajów bloku wschodniego, w tym ZSRR. W 1973 roku świdnicka fabryka świętowała wyprodukowanie milionowego egzemplarza. W kolejnych latach zaczęto produkować modele dedykowane młodym odbiorcom, które miały być bardziej nowoczesne. Niestety ten projekt nie cieszył się już tak dużym uznaniem. Ostatni model został wypuszczony 31 października 1985 roku i niestety był to ostatni motocykl wyprodukowany w Polsce.

Galeria kultowego WSK

Kultowy WSK 125

Charakterystyka popularnej WSK-i – co warto wiedzieć o podzespołach

Motocykle WSK klasy 125 cm3 były produkowane seryjnie. Wśród nich można wymienić WSK M06, WSK M 06 Z, WSK M 06 L, czy WSK M1 150. Motocykle WSK 125 zostały wyposażone w dwusuwowy gaźnikowy silnik z przepłukiwaniem zwrotnym. Na pewno na uwagę zasługuje zawieszenie w ramie, gdzie przód silnika ułożony był sztywno do uchwytu, z kolei tył połączony był z uchwytem wahliwym. Ciekawy był też system smarowania, gdzie dodatek oleju do benzyny występował w stosunku 1:20. W każdym modelu występował zapłon elektryczny. Na pewno na uwagę zasługiwało również ładowanie akumulatora, które było wykonywane prądem przemiennym iskrownika-prądnicy przez prostownik selenowy, który znajdował się w lampie przedniej. Jeżeli zaś chodzi o kadłub silnika to był on dzielony i wykonany ze stopu aluminium. Natomiast wał korbowy był wykonywany ze stali węglowej, a czopy ze stali stopowej. Maksymalna prędkość jaką osiągał motocykl bez pasażera to 80 km na godzinę, choć zasadniczo szybkość użytkowa wynosiła 60 km/h. Motocykl posiadał bardzo dobrą zdolność pokonywania wzniesień. Miał 2 metry 10 cm długości, nie wliczając w to bagażnika. Z kolei ostatnie modele WSK 125 miały już długość 2 metry 20 cm. Motocykle były także wyposażone w pompkę i komplet narzędzi. Trzeba zauważyć, że były stosunkowo bezpieczne, a to za sprawą hamulców bębnowych, sterowanych mechanicznie. W tym przypadku bębny były wykonane ze stopu lekkiego z wtopioną żeliwną wkładką o średnicy 135 mm. Skrzynia biegów była 3-biegowa z kołami stale zazębionymi. Na samym początku rama podwozia była zamknięta, wykonana z rur okrągłych i prostokątnych, natomiast później zawieszenie przednie miało zmienioną sprężynę i już od 1973 roku produkowano tylko takie motocykle.

Wady i zalety WSK 125

Stara, poczciwa WSK 125 do teraz jest towarem chodliwym. Trudno się temu dziwić, wszak te motocykle często nazywa się niezawodnymi, czy też „nie do zdarcia”. Są bardzo trwałe, a przy tym łatwe w obsłudze i wygodne w prowadzeniu. Dodatkowo motocykl nie dymi intensywnie i nie mostkuje świecy. Trzeba też przyznać, że zapewnia maksimum komfortu jazdy, a przy tym kierowca może odczuwać wzrost momentu obrotowego. Dynamiczny silnik i świetny układ zapłonu to kolejne zalety WSK-i, choć można spotkać się z opiniami, że układ zapłonu jest trudny w obsłudze. Niektórzy uważają, że także skrzynia biegów utrudniała jazdę, ale tak naprawdę problemy wynikały z niewłaściwej techniki zmiany biegów. Zatem kierowca musiał się z WSK-ą po prostu „oswoić”, by później się z nią prawdziwie „zaprzyjaźnić”.

Poradnik dla użytkowników, czyli jak ustawić zapłon WSK 125?

Ustawienie zapłonu tzw. „wieśki” nie jest wcale nad wyraz skomplikowane i tak naprawdę wystarczy odrobinę zaangażowania, cierpliwości i można wykonać to samodzielnie. Na samym początku będziemy potrzebować kawałek stalowego pręta i świecy z gwintem. Ale pamiętajcie, że musi ona pasować do głowicy motocykla. Potrzebujemy również czujnika zegarowego, który pokazuje przesunięcie z dokładnością do 1/100 mm. Czas więc przejść do pracy. Pozbywamy się porcelanowego rdzenia świecy z elektrodami. Usunięcie elektrody zewnętrznej zasadniczo nie powinno być problematyczne, natomiast wyjęcie porcelanowego izolatora jest nieco trudniejsze. Na szczęście można sobie z tym poradzić, wystarczy tylko zeszlifować zagnieciony kołnierz. W następnym etapie musimy przewrócić osiowo wałek ze śrubą, która zaciska czujnik w położeniu, tak aby się nie przemieszczał. Tutaj możemy użyć wiertarki. Pozostaje już tylko wygwintować, a korpus świecy i tulejki polutować. W ostatnim etapie należy sondę, czyli stalowy pręt włożyć w tłok, tak by podczas górnego położenia przesuwał mechanizm w górę i w dół, a przy tym nie przekraczał zakresu pomiarowego czujnika.

Plany na przyszłość – czy WSK-a zostanie „wskrzeszona”?

Motocykle WSK, czyli legenda PRL-u ponownie mogą zostać królami polskich dróg. Choć minęło już ponad 30 lat, to z inicjatywy burmistrza Świdnika ten pomysł przestał być już sferą marzeń i powoli staje się planem biznesowym miasta. Jest naprawdę wiele potencjalnych firm, które są zainteresowane produkowaniem legendarnych motocykli. Aktualnie trwają prace, by nowa WSK wyjechała z linii produkcyjnej. Prawdopodobnie motocykl pojawi się w dwóch wersjach. Jedna z nich będzie dedykowana do turystyki i wyposażona w jednocylindrowy dwusuwowy silnik oraz 22 litrowy zbiornik paliwa. Z kolei druga będzie bardziej sportowa i będzie posiadać 28-konny silnik i pojemność 19 litrów.

Gdzie kupić „wieśkę” i ile kosztują części?

Pomimo tego, że WSK 125 ma już swoje lata, to nadal jej cena jest wysoka. Modele w dobrym stanie po remoncie można zakupić na portalach aukcyjnych za ok. 5 tys. zł. Oczywiście są także tańsze. Te przeznaczone do remontu można nabyć nawet za 2 tys. zł. Pewnie zastanawiacie się, ile kosztują poszczególne części do motoru wsk 125. Cena wcale nie jest wysoka i za dobry silnik wsk 125 z gaźnikiem trzeba zapłacić ok. 800 zł, ale to tak naprawdę najdroższy element, bo liczniki czy koła kosztują ok. 60 zł, a za dobrą lampę trzeba zapłacić 200 zł. Czego się jednak nie robi, by wskrzesić swój ulubiony motocykl…

A jakie Wy macie doświadczenia ze swoimi WSK-ami? Czy czekacie na premierę nowego WSK 125?

Jeszcze nikt nie skomentował 😥 Lubisz być pierwszy? 😀


Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *